Sunday, April 5, 2009

Cara-cara nak jumpstart kereta

Few weeks ago, aku kene masalah ni . Bateri ku kong lagi akibat kecuaian empunya diri yang meninggalkan lampu kereta menyala. Adeh tulah padahnye .... Tapi it's a small matter kate diriku , kalau google sure jumpa solutionnya. Dan setelah solution dijumpai dan diaplikasi ternyata keretaku seperti kereta baru cewah.


JIka kes ini berlaku sekali lagi aku berharap aku just refer to this blog aje lantaran itu berikut adalah stepx2 yg diperlukan ntuk jumpstart kereta (ehsan google).


Alatan yang diperlukan:

1. Sepasang Jumper
2. Satu kereta yang bateri overlord .
3.Tau bukak bonet kete depan.


Cara-caranya:

  1. Connect (+) bateri power kepada (+) bateri lemah. Yang positive biasanye ada cover atas die.
  2. Connect (-) bateri power ke arah kawasan sekitar engine yang berkilat dan tanpa cat. Atau anda boleh connect je ke tiang support bonet depan kete anda tersebut. Jangan sesekali connect (-) bateri power dengan (-) bateri lemah.
  3. Sekarang try start kete anda yang mati tu. Boleh start ke tak? jika boleh start biar die running sekira 30-40 minit ntuk memastikan alternator tersebut mengcas bateri kereta anda.
  4. Jika tak leh jalan gak start kete yang power tu selama 15 minit dan lepas tu try start kete yang mati tersebut.
  5. Jika keduax2 cara tersebut tidak boleh, maka bateri tersebut sudah failed atau alternator tak mau cas. takde care lain kene tow truck.
Selalunye boleh je cas tgk nasiblah kan. Moga guide ini bermanfaat kepada siapa-siapa yang mengalami nasib yang sama.

No comments:

Post a Comment

Sebarang komen yg haruslah ditulis dengan laras bahasa yang betul dan pastikan ia tidak berunsur jualan,marketing dan sebagainye. Tanpa segan silu saya akan mendelete tanpa mercy.